مراقبت از موی سر

مراقبت از موی سر

چند نکته کلیدی برای مراقبت از موی سر که شاید ندانید!

چقدر سلامت موهایتان برایتان مهم است؟ آیا علاوه بر روتین پوست، روتین مو هم دارید؟ چقدر از جنس موی خود باخبرید؟ آیا متوجه حجم موی خود در گذر زمان هستید؟ فکر می‌کنید میان پوست سر و جنس مو چه ارتباطی وجود دارد؟
برای مراقبت از موی سر ، چندین راه‌ کارآمد وجود دارد که در این مقاله از وبسایت هرباسنس سعی داریم تا برخی از آن‌ها را با هم مرور کنیم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 بررسی انواع موها

انواع جنس مو به طور کلی در سه دسته چرب، خشک و معمولی قرار می‌گیرند. این دسته بندی بر اساس نوع مو به طور طبیعی و ژنتیکی تعریف می‌شود اما گاهی مو در گذر زمان به علت شرایط آب و هوایی، رنگ مو، مشکلات هورمونی، استرس و برخی موارد دیگر دستخوش تغییر می‌شود. اساس مراقبت از مو باید جنس مو در حالت فعلی باشد و در صورت رفع مشکل و بازگشت به حالت عادی، لازم است تا روتین تغییر کند. گاهی نیز تنها تغییر روتین کافی نیست و مراجعه به پزشک ضرورت دارد. برای مثال تغییرات هورمونی باعث چرب شدن مو و پوست سر و یا حتی شوره چرب می‌شوند که مستلزم درمان در کنار روتین مناسب و مراقبت از موی سر است.

ارتباط میان پوست سر و جنس مو

احتمالا تا به حال شاهد مشکلاتی از قبیل خارش پوست سر به علت چربی یا خشکی بیش از حد شده‌اید. یا لااقل شاهد این مشکل برای افراد دیگر بوده‌اید؛ مسائل این چنینی به علت تغییر میزان چربی در پوست سر رخ می‌دهند. به علل این اتفاق پیشتر اشاره کردیم و گفتیم مشکلاتی از این قبیل می‌توانند دلایل متفاوتی داشته باشند. می‌توان گفت پوست سر  با جنس مو رابطه مستقیم دارد و هرچه پوست سر چرب‌تر باشد، مو نیز چرب‌تر می‌شود و بلعکس. با مراقبت از موی سر و پوست سر به طور منظم می‌توان موهایی سالم و درخشان داشت. کافیست تا از مشکل موی خود و پوست سر خود باخبر باشیم وبرای آن یک روتین مناسب تهیه کنیم و انجام دهیم.

انواع شوره سر

شاید به اشتباه فکر کنید که تنها موی چرب دچار شوره می‌شود اما واقعیت این است که دو مدل شوره وجود دارد. شوره در موی خشک نیز مشکلی آزار دهنده بوده که باعث ایجاد خارش، قرمزی پوست سر و پوسته پوسته شدن سر می‌شود. شوره علاوه بر آزار دهنده بودن، ظاهری ناخوشایند نیز دارد که باید هر چه سریع‌تر با استفاده از شامپوهای مناسب، مراجعه به پزشک در موارد حاد و مراقبت کافی برطرف شود. مراقبت از موی سر می‌تواند از بروز شوره تا حد زیادی جلوگیری کند.

تاثیر نرم کننده بر موی سر چیست

لایه خارجی مو، کوتیکول بوده که عامل درخشندگی مو است. سلامت کوتیکول باعث سالم بنظر رسیدن مو می‌شود و اگر کوتیکول مو آسیب ببیند، انعکاس مو از سطح مو کمتر شده و مو بنظر کدر می‌رسد و درخشنگی خود را از دست می‌دهد و به مرور باعث ایجاد موخوره می‌شود.
نرم کننده، محصولیست که در مدت کوتاهی باعث نرم شدن مو می‌گردد ولی در دراز مدت باعث خشکی و شکنندگی مو خواهد شد. در واقع نرم کننده تنها روی ظاهر مو تاثیر دارد و هیچ خاصیت درمانی بر روی فولیکول مو ندارد و با شسته شدن مو، نرم کننده نیز از سطح مو شسته می‌شود. می‌توان برای نرم کردن مو ، ماسک مو را جایگزین نرم کننده کرد که با تاثیر بر روی فولیکول مو باعث درخشندگی و مراقبت از موی سر می‌شود.

روتین موی سر شامل چه چیزهاییست

در درجه اول برای داشتن یک موی سالم باید از شامپوی مناسب موهای خود استفاده کنیم. برای مراقبت از موی سر و سلامت بیشتر مو بهتر است از یک ماسک موی داخل حمام و یک ماسک موی بعد از حمام نیز استفاده کنیم. همچنین موردی که شاید اهمیت آن بنظر نرسد، استفاده از یک برس یا شانه مناسب است که بهتر است از شانه‌های طبیعی و چوبی استفاده شود تا باعث وز شدن و مورخوره شدن مو نشود.
می‌توان برای شاداب‌تر شدن مو و درخشندگی بیشتر، روغن‌های طبیعی مانند روغن آرگان و روغن نارگیل را نیز در روتین خود جای داد.

نتیجه گیری  

بهترین راه مبارزه با آسیب‌های مو، داشتن یک روتین ساده و انجام آن به طور منظم است. برای داشتن یک روتین سالم، شناخت جنس مو و نیاز مو لازم است. با وجود این دو مورد و همینطور در نظر گرفتن نتیجه مورد نظر، می‌توان به بهترین شکل به یک روتین مقرون به صرفه و با خروجی رضایت‌بخش رسید. هرباسنس، برای مراقبت از موی سر و تکمیل روتین شما، ماسک‌ها و شامپوهایی بر پایه روغن‌های طبیعی را به بازار عرضه کرده است. شما به کدام دسته محصولات نیاز دارید؟ در قسمت کامنت از ما مشاوره بگیرید.

تیتر مقالات

با ما در تماس باشید.

آخرین مقالات