خواص روغن آرگان

خواص روغن آرگان

خواص روغن آرگان چیست؟

روغن آرگان از دانه درخت آرگان استخراج می‌شود. این درختان به طور طبیعی در مراکش رشد می‌کنند. خواص روغن آرگان باعث محبوبیت زیاد آن شده است. این روغن، کمیاب‌تر از سایر روغن‌هاست و به همین علت ممکن است روغن‌های غیر اصل نیز بجای روغن اصل به فروش برسند. بسیاری از کارخانه‌های آرایشی و بهداشتی در محصولات خود از این روغن مفید بهره می‌برند تا محصول باکیفیتی را به بازار عرضه کنند. روغن آرگان دارای مواد مغذی بسیاری است که موثر در سلامت پوست و مو هستند. در این مقاله از وبسایت هرباسنس، سعی داریم تا به خواص و ویژگی‌های این روغن ب ارزش اشاره کنیم. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

تاریخچه درخت آرگان

درخت آرگان، درخت بومی ناحیه سوس در مراکش است. در گذشته به آن زیت‌الهرجان می‌گفتند و اکنون به واسطه خواص روغن آرگان مشهور است. روغن حاصل از مغز دانه آرگان دارای اسیدهای چرب مرکب از اسید اولئیک به مقدار ۲۵ درصد، اسید پالمیتیک، اسید استئاریک به مقدار ۱.۵ درصد و اسیدهای لینولنیک و آرشدیک ۱ درصد است. میوه درخت آرگان کوچک و گرد، بیضی یا مخروطی است.
در میوه تازه، پوست ضخیمی سطح گوشت را پوشش می‌دهد. اطراف مغز را یک پوست سخت پوشانده که حدود ۲۵ درصد از وزن میوه تازه را تشکیل می‌دهد. هسته معمولا حاوی 1 تا 3%  مغز غنی از روغن آرگان است. بسته به روش استخراج، از ۳۰ تا ۵۰ درصد مغز روغن است. برای نسل ها، بومیان جنگل های آرگان در مراکش از این دانه ها روغن می‌گرفتند و به عنوان مکمل غذایی استفاده می‌کردند. همچنین برای درمان زخم ها و تسکین بثورات و برای تغذیه پوست و مو مورد استفاده قرار می‌دادند و به این درختان که رشد کندی هم دارند احترام می‌گذاشتند.

ویژگی‌های ظاهری آرگان

میوه درخت آرگان به شکل دانه‌هایی قهوه‌ای رنگ است که در آن ماده‌ای نرم وجود دارد که روغن آرگان از آن گرفته می‌شود. همانطور که اشاره شد، این درخت به طور طبیعی در مراکش رشد می‌کند. رنگ روغن این دانه به رنگ طلایی است و اگر کمرنگ‌تر باشد احتمالا با روغن دیگری ترکیب شده است. طول درخت آرگان به 8 تا 10 متر می‌رسد و بین 150 تا 200 سال عمر می‌کند. درخت آرگان اولین بار در سی سالگی میوه می‌دهد و یک سال طول می‌کشد تا میوه این درخت بالغ شود. عمل آوری این میوه و هم چنین خارج کردن گوشت دانه آرگان از پوسته آن باعث می‌شود تا پروسه عمل آوری روغن آرگان دشوار باشد. به همین علت روغن این گیاه کمیاب و گران قیمت است. اما به علت خواص روغن آرگان این ماده در محصولات پوست و مو به کار می‌رود.

آرگان، غذای پوست و مو

روغن آرگان با فومولی سرشار از ترکیبات اسید چرب مهم، ماده ای بسیار مغذی برای پوست و مو به شمار می‌رود. بر خلاف روغن نارگیل که برای پوست صورت ماده‌ای کومدوژنیک به حساب می‌آید، این روغن جوشزا نبوده و حتی باعث تنظیم و کنترل چربی پوست صورت می‌شود. آرگان اثر چربی بر روی پوست و مو نمی‌گذارد و باعث براقی بیش از حد نمی‌شود. این ماده غنی از مواد مفید، باعث طراوت بخشیدن به پوست و موی شما می‌شود. به همین علت هرباسنس در محصولات خود از روغن آرگان استفاده نموده که به ترتیب در شامپو آرگان، ماسک کراتینه آرگان و کرم مرطوب کننده آرگان قابل دسترسی است. با استفاده از لینک‌ها می‌توانید به این محصولات دست پیدا کنید و از دیگر ویژگی‌های آن‌ها باخبر شوید.

نتیجه گیری

به خواص روغن آرگان و ویژگی‌های ظاهری آن اشاره کردیم و با هم دلایل استفاده از آن را مرور کردیم. آرگان از بهترین مغذی‌های پوست و مو به شمار می‌رود و به علت کمیاب بودن ممکن است قیمت آن کمی بالاتر از سایر روغن‌ها باشد. درخت آرگان به علت روغن آن مشهور است اما در گذشته برای مراکشی‌ها بسیار قابل احترام بود. روغن این میوه سرشار از مواد مغذی در بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی برای محافظت از پوست و مو به کار می‌رود. روغن آرگان از بهترین روغن‌های زیبایی و درمانی به شمار می‌رود چرا که شامل بسیاری از مواد مغذی و لازم برای پوست و مو است. شما چه ویژگی‌ها و کاربردهایی از روغن آرگان را می‌دانید؟ در قسمت کامنت به آن‌ها اشاره کنید و ما را از آن ویژگی باخبر سازید.

تیتر مقالات

با ما در تماس باشید.

آخرین مقالات