خواص روغن نارگیل

خواص روغن نارگیل

خواص روغن نارگیل و مضرات آن

 خواص و عطر روغن نارگیل و هم چنین سبک بودن آن، همگی باعث شده تا این روغن طرفداران زیادی داشته باشد. روغن نارگیل، منبعی مغذی سرشار از چربی‌های مفید برای پوست و مو است. ممکن است دیده باشید که برخی افراد برای پخت و پز نیز از این روغن استفاده می‌کنند. در این مقاله تصمیم داریم تا خواص روغن نارگیل و مضرات آن را به شما گوشزد کنیم تا با دیدی بازتر از قبل از این روغن استفاده کنید. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

شکل ظاهری روغن نارگیل

روغن نارگیل در دمای اتاق مایع است و در صورت سردتر شدن محیط به شکل جامد در‌می‌آید. این روغن در حالت مایع رنگی شفاف دارد و در حالت جامد سفید رنگ است. روغن تصفیه نشده و بکر این گیاه، دارای بو و طعم نارگیل است و در نوع تصفیه شده این موارد کمتر قابل لمس است. گرچه که هر دو خواص روغن نارگیل را دارا هستند. این روغن به صورت کارخانه‌ای و طبیعی قابل تهیه است.

تفاوت روغن نارگیل تصفیه شده و تصفیه نشده

شاید این اصطلاح که روغن نارگیل تصفیه شده یا نشده، به گوشتان خورده باشد. تفاوت این دو روغن در درجه اول در نوع عمل آوری آن‌ها است. روغن نارگیل تصفیه نشده یا بکر از گوشت تازه نارگیل تهیه می‌شود. در حالی که روغن نارگیل تصفیه شده از نارگیل خشک فراهم می‌شود.
تفاوت دیگر این دو روغن در بو و عطر آن‌هاست. روغن تصفیه شده عطر و مزه کمتری نسبت به روغن تصفیه نشده دارد. هم چنین نقطه دود این دو روغن با یک دیگر تفاوت دارد و تحمل گرمای روغن تصفیه شده از روغن تصفیه نشده بیشتر است. روغن تصفیه نشده در دماهای بالا می‌سوزد در حالی که روغن تصفیه شده گرما را تا دمای 300 درجه سانتی گراد تحمل می‌کند. هر دو دارای خواص روغن نارگیل بوده و تنها در موارد گفته شده تفاوت دارند.

استفاده از روغن نارگیل در مواد آرایشی و بهداشتی

روغن نارگیل استفاده‌های زیادی در مواد آرایشی و بهداشتی دارد. این روغن به دلیل دارا بودن چربی‌های مفید برای پوست و مو و هم چنین عطر و بوی خاص آن طرفداران زیادی دارد و از گذشته تا به امروز محبوبیت خود را حفظ کرده است. خواص روغن نارگیل به گونه‌ای است که می‌تواند حتی در موارد خانگی نیز مورد استفاده قرار گیرد. این روغن SPF طبیعی 8 دارد و می‌تواند به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی نیز استفاده شود. هم چنین می‌تواند در حضور نمک دریا به عنوان اسکراب خانگی بکار رود.
از روغن نارگیل در تولید بالم لب‌ ، ماسک مو، شامپو و بسیاری موارد دیگر بهره گرفته می‌شود. هرباسنس با بهره گیری از این روغن مفید، شامپو و ماسک موی نارگیل را به بازار عرضه کرده تا از موهای شما مراقبت کند. هم چنین کرم مرطوب کننده نارگیل و آووکادو به منظور مراقبت و محافظت از پوست شما تولید شده است. روغن نارگیل می‌تواند به عنوان مرطوب‌کننده پوست با کار رود و پروتئین از دست رفته در موها را جایگزین کند. همچنین این روغن یک جز مهم و اساسی در ساختمان صابون است. روغن نارگیل باعث نگهداری سفتی در صابون می‌شود. هرباسنس هم چنین صابون نارگیل را هم تولید و عرضه کرده است.

مضرات روغن نارگیل چیست؟

با توجه به خواص روغن نارگیل ممکن است تصمیم بگیرید که از این روغن در آشپزی نیز استفاده کنید. اما باید بگوییم که ترجیحا به عنوان طعم دهنده از این روغن بهره بگیرید. چرا که برخلاف خواص زیاد، مضراتی نیز دارد. این روغن دارای اسیدهای چرب اشباع است و توصیه شده است که با احتیاط در آشپزی استفاده شود. چرا که می‌تواند باعث افزایش کلسترول خون شود. هم چنین ممکن است این روغن باعث افزایش وزن شود.
روغن نارگیل ممکن است جوشزا باشد و برای پوست صورت باید با احتیاط مصرف شود. اما برای مو و پوست بدن مانعی ندارد.

نتیجه گیری

به طور کلی خواص روغن نارگیل، از مضرات آن بیشتر است و می‌تواند برای پوست و موی ما به شدت مفید باشد. اما برای پخت و پز باید با احتیاط مصرف شود. روغن نارگیل، از بهترین مکمل‌های طبیعی برای پوست و مو محسوب می‌شود و با عطر و بوی خود طرفداران زیادی دارد. روغن نارگیل رقیب اکونومی روغن آرگان تلقی می‌شود و می‌توان از آن برای تقویت پوست و مو بجای روغن آرگان بهره برد.

تیتر مقالات

با ما در تماس باشید.

آخرین مقالات