شوره سر چرب چیست؟

شوره سر چرب چیست؟

شوره سر چرب چیست و چرا ایجاد می شود؟

شوره سر چرب یکی از مواردی است که علاوه بر آزار فرد جلوه‌ی قشنگی نیز ندارد. شوره می‌تواند در اثر حساسیت به طور کوتاه مدت ظاهر شود و یا مزمن باشد. بروز این مشکل می‌تواند با خارش و قرمزی پوست سر همراه شود. شوره در فصل زمستان ممکن است حادتر شود و شما را به دردسر بی‌اندازد. در این مقاله از وبسایت هرباسنس، سعی داریم تا صحبت‌هایی پیرامون این مشکل داشته باشیم و بکوشیم تا شوره سر چرب را با هم درمان کنیم. با ما همراه باشید.

علائم شوره سر چرب

در زیر سطح پوست غدد تولیدکننده سبوم وجود دارند. سبوم ماده‌ای روغنی است که به مرطوب‌سازی و محافظت از پوست کمک می‌کند. زمانی که سبوم تولیدشده توسط غدد چربی زیاد شود پوست سر چرب خواهد شد. این چربی اضافه ممکن است باعث تحریک پوست سر و ایجاد شوره‌های پوست‌پوستی شود. پوسته‌های این شوره معمولا بزرگ‌تر از شوره خشک است و ممکن است حالتی روغنی داشته باشد. همچنین این پوسته‌ها رنگ زردتری دارند. اگزمای سبورئیک نوع شدیدی از شوره چرب است.

دلایل ایجاد شوره سر چرب

شوره سر چرب در پی موارد گوناگونی بروز پیدا می‌کند. در این بخش می‌خواهیم به این موارد اشاره کنیم :

  • یکی از مواردی که می‌تواند موجب بروز شوره سر چرب شود، خشکی پوست سر است. اگر به طور طبیعی پوست خشکی دارید و دچار شوره شده‌اید، شوره شما می‌تواند به دنبال خشکی پوست سر شما باشد. این عارضه در روزهای زمستانی به علت سرما و خشک‌تر شدن پوست می‌تواند حادتر شود. برای حل این مشکل می‌توانید از شامپوهای آبرسان استفاده کنید تا رطوبت پوست سر شما تامین شود.
  • مورد بعدی می‌تواند به علت چربی موها باشد. اگر به طور طبیعی موهای چربی دارید، باید از شامپوی موی سر چرب به قدر کافی استفاده کنید تا به شوره سر چرب دچار نشوید. اگر به علت چربی موهایتان دچار شوره شدید، باید از شامپو ضد شوره استفاده کنید تا از این عارضه را از بین ببرید.
  • اگر از دسته افرادی هستید که به آلرژن‌ها واکنش نشان می‌دهید، ممکن است دچار شوره شوید. حساسیت به بادام زمینی و یا موارد حساسیت‌زای دیگر می‌تواند موجب بروز شوره سر چرب شود. هم چنین دوش گرفتن با آب ناسالم و املاح دار نیز ممکن است موجب بروز شوره شود.
  • هم چنین قارچ‌های پوستی نیز ممکن است باعث ایجاد شوره شوند. برای جلوگیری از شوره سر چرب می‌توانید از شامپو ضد شوره هرباسنس استفاده کنید. اگر هنوز به شوره دچار نشده‌اید اما موهای چرب و مستعد شوره دارید بهتر است از شامپو مخصوص موهای چرب هرباسنس استفاده کنید. این شامپوها در رایحه‌های مختلف در اختیار شما هستند تا از موهای خود محافظت کنید.

بیماری‌های زمینه‌ای، دلیلی برای بروز شوره

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند موجب بروز شوره سر چرب شود، وجود بیماری‌های زمینه‌ای است. بیماری‌هایی نظیر صرع و پارکینسون، می‌توانند باعث بروز شوره شوند. هم چنین، مواردی مانند مصرف الکل، افسردگی، اختلال در اشتها و اضافه وزن، بروز سکته‌های قلبی و مغزی می‌تواند از عوامل موثر در بروز شوره سر باشد.
برخی از بیماری‌های بوستی نظیر اگزما و پسوریازیس باعث ایجاد یا تشدید شوره سر خواهند شد. همینطور مشکلات هورمونی می‌توانند تغییر چربی سر و به دنبال آن ایجاد شوره سر را در پی داشته باشند.

درمان شوره سر چرب چقدر زمان می‌برد؟

بسته به علت بروز شوره سر، مدت زمان از بین بردن آن متغیر است. اگر مشکل در اثر بروز تغییر در مواد غذایی یا محیط به وجود آمده باشد، می‌تواند سریع برطرف شود. اما اگر به علت بیماری یا اگزما به وجود آمده باشد، مدت زمان طولانی‌تری لازم است تا رفع شود. ضمنا فراموش نکنید که پس از برطرف شدن شوره نیز لازم است تا از سر خود مراقبت کنید تا شوره بازنگردد. در برخی افراد ممکن است شوره هیچ گاه برطرف نشود و تنها از شدت آن کاسته شود.

نتیجه گیری

درمان شوره به صرف زمان و مقداری هزینه نیاز دارد. بروز شوره سر چرب می‌تواند علل گوناگونی داشته و به دنبال آن راه‌های گوناگونی برای برطرف شدن نیاز داشته باشد. گاهی شوره خفیف است و تنها با درمان‌های خانگی برطرف می‌شود و گاهی ممکن است در پی گذر زمان یا علت بروز خود، نیازمند مراجعه به پزشک باشد. شوره می‌تواند در صورت مزمن شدن، مشکلات زیادی از جمله خارش و قرمزی پوست سر را به دنبال داشته باشد. پس بهتر است زودتر برطرف شود. در قسمت کامنت تجربه خود را از بروز شوره به اشتراک بگذارید و نوع شوره خود را با توجه به موارد گفته شده حدس بزنید.

تیتر مقالات

با ما در تماس باشید.

آخرین مقالات